Motto

torsdag 27. november 2008

Å samles rundt et måltid

Førjulsfestlighetene er i gang... Helgen byr på to potensielt risikable matopplevelser.

Matvrak som jeg er, gleder jeg meg selvsagt til det utroligste som serveres på et fat. Noen retter sender meg rett til himmels, slik som rakfisk. Får aldri nok...

Det finnes imidlertid retter som er så myteomspunnet at bare tanken på å smake gjør middagen til en nervepirrende happening. Smalahove har jeg bare sett fortært av andre, på trygg avstand. Nå får jeg snart anledningen til å avdekke sauens tenner og hodeskalle med egen kniv og gaffel. Tør jeg?

Det sies at det er særlig fettlaget rundt ørene, samt øynene og tungen som regnes som delikatesser på et smalahove. Okei...

Smalahovet symboliserer ønsket om å være initiativrik («å være hode heller enn hale»). Det blir nesten som åndelig føde...

Det advares mot sterke scener i videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=YYQmCALGwqc
Jeg sier bare skål! Det er mye mat i et glass med god vin også...

2 kommentarer:

Rolf Inge Dalen sa...

Æsj!

Iva Klara Vignjevic sa...

Smakte ikke så ille som fryktet!! Fikk til og med en utmerkelse for å ha vært tøff nok til å spise øyet!!

Bloggarkiv